RTVS punished for criticising people awarded by Gašparovič

THE PUBLIC-service Radio and Television of Slovakia (RTVS) was fined for broadcasting a report about personalities that were awarded by former president Ivan Gašparovič, saying that many of them have dubious past. The broadcaster now has to publish the announcement about violating the law for three consecutive days, the Sme daily reported in its August 28 issue.

THE PUBLIC-service Radio and Television of Slovakia (RTVS) was fined for broadcasting a report about personalities that were awarded by former president Ivan Gašparovič, saying that many of them have dubious past. The broadcaster now has to publish the announcement about violating the law for three consecutive days, the Sme daily reported in its August 28 issue.

“Some personalities were called people with a dubious past in the report,” said Miloš Mistrík, head of the Council for Broadcasting and Retransmission (RVR) which is tasked with monitoring the broadcasting, as quoted by Sme. “The council assumed this was a not very objective statement.”

The report pointed to, for example, former member of the border guard Ondrej Šedivý “who is responsible for several deadly incidents”; President of Kazakhstan Nursultan Nazarbayev who is described as dictator; professor Jaroslav Chovanec suspected of sexual harassment of students; Tibor Bártfay, maker of the Klement Gottwald sculpture; actor Eva Kristínová who regularly appears at events organised by extremists; and writer Jozef Bob, author of books questioned by historians, the oMediach.com website reported.

Though the Presidential Office was offered space to comment on the report, the RVR decided that the broadcaster violated the part of the law talking about objectivity and impartiality, and about the duty to separate opinions and commentaries from news information.

The recommendation of the experts from the Council of the RVR, however, reads that the council should stop the proceeding against RTVS, as reported by oMediach.com.

RTVS says it wants to appeal the decision. According to the broadcaster, the report was ethical, professional and objective, as reported by Sme.

Source: Sme, oMediach.com

Compiled by Radka Minarechová from press reports

The Slovak Spectator cannot vouch for the accuracy of the information presented in its Flash News postings.

Top stories

The first wooden Tesco opened in Rajec.
Business

Eastern Slovak retailer interested in buying Tesco stores

THE INFORMATION on its sale, partial or total, has not been officially announced yet, but the British retail chain Tesco has already the first potential buyer: the Labaš company is unknown to western Slovakia but in the east of the country, it owns some 700 shops called Fresh, according to the Sme daily.

04. Mar 2015
Vladimír Jánoš in parliament.
Politics & society

Smer MP resigns over alleged threats to wife

VLADIMÍR Jánoš of the ruling Smer party has resigned his parliamentary seat over a scandal involving transcriptions of audio recordings published on the internet March 3 in which he verbally abuses and threatens his wife.

04. Mar 2015
Politics & society

Court acquits cops in Roma abuse case

THE KOŠICE District Court declined to admit a video in which police officers at Košice-South station bullied and humiliated Roma boys in March 2009 as evidence and acquitted the police February 27. 

04. Mar 2015
International

Slovaks view Russia as biggest potential threat

RUSSIA is the country that could pose the biggest threat to Slovakia and real Slovaks must speak Slovak according to a recent Slovak Academy of Sciences (SAV) survey released March 3, the TASR newswire reported.

04. Mar 2015