BUSINESS IN SHORT

Slovakia can fine Skylink

THE EUROPEAN Court of Justice (ECJ) has ruled that the Slovak telecommunications authority was wrong when it said it is unauthorised to check and fine the Skylink TV satellite operator, the Sme daily reported in its May 6 issue.

THE EUROPEAN Court of Justice (ECJ) has ruled that the Slovak telecommunications authority was wrong when it said it is unauthorised to check and fine the Skylink TV satellite operator, the Sme daily reported in its May 6 issue.

More than one and half years ago, Skylink imposed a monthly fee of €1.20 a month on its customers, even though it had originally promised ‘good-quality TV-signal reception without fees’. The Czech telecommunications authority fined Skylink, explaining that it is a regular operator even though it does not run a network of transmitters, but only sells decoding cards for TVs to receive the satellite signals.

The Slovak Telecommunications Office (TÚ) at the time claimed that Skylink is not a regular operator, and that it therefore could not fine it. Thus, the TÚ did not scrutinise the firm’s practices and moved the case to the authorities in Luxembourg, where Skylink’s parent company, M7 Group, resides, Sme wrote.

The ECJ ruled that owners of services, such as Skylink and freeSAT (operated by UPC), are proper operators and are subject to regulation. The ruling also stipulates that European Union member states can look into whether such companies observe national consumer protection laws, even if their parent firms reside in another EU country.

“We have to read the ruling of the ECJ first,” said Roman Vavro, spokesperson for the Regulatory Authority for Electronic Communications and Postal Services (RÚ), the successor of TÚ, as quoted by Sme.

The processing of personal data is subject to our Privacy Policy and the Cookie Policy. Before submitting your e-mail address, please make sure to acquaint yourself with these documents.

Top stories

Ruling parties split over attitude to Russia

Slovakia has not updated its security strategy since 2005.

Ľuboš Blaha

University has confirmed: Parliament's Speaker copied large parts of his thesis

The commission did not use the word “plagiarism”, which Danko used to dismiss his critics.

Andrej Danko

Two Bratislava university hospital clinics may collapse

But the ministry and the hospital are not panicking.

Kramáre hospital

Slovakia is less flexible due to work surcharges

The country has dropped out of the top 30 in the Employment Flexibility Index.

Illustrative stock photo