Spectator on facebook

Spectator on facebook

Penta won dispute with Hospodárske Noviny

The Hospodárske Noviny (HN) daily was ordered by a court to apologise to the Penta Investment group for an opinion piece of its former employee Dag Daniš, the kauzagorila.sk website owned by Penta wrote.

Penta residence in the Digital Park, Bratislava(Source: Sme)

Last week, the Bratislava Regional Court turned down the appeal of HN publisher, Mafra Slovakia, and thus confirmed the ruling of the lower-instance court which deemed the statements of Dag Daniš, based on the internet Gorilla file, untrue. In his opinion piece titled “Ako sa kupujú poslanci” (How MPs are bought) published on June 21, 2013, he accused Penta of “intervening” in the parliamentary crisis of 2005 and “secured” two more opposition MPs for the existing coalition.

Daniš mentioned these and also some other claims in his opinion piece as facts, without pointing readers to the fact that these are suspicions or assumptions unconfirmed in any credible way.

Hospodárske noviny will have to publish a press correction and cover the legal charges, Penta notes on its website, adding that even more important is the fact that courts – through its verdict – deemed the Gorilla file, a purported transcript of wiretapped conversation among top politicians and businesspeople, an unconfirmed and unreliable source of information. The court in its decision directly calls the contents of the Gorilla file disputable, it is an internet file and the veracity of the information stated in it has not been proven. Thus, an author cannot simply take information from such a source without verifying its veracity in a credible way, according to the court.

“This verdict is dangerous as the court explicitly stated that we [i.e. Hospodárske Noviny] had a sophisticated argumentation but it came to the conclusion that a court is not absolutely bound by literal wording of a law, but can deviate from it,” head of marketing of HN, Denis Schvarcz, opined in a statement for the Omédiách.com website. “The Press Act expressly stipulates what formalities must be included in a request for press correction and also determines that if it does not include them, no obligation to publish a correction appears. In this case, the court accepted an incomplete request for press correction – despite the law clearly stipulating for such a case that there is no obligation to publish a correction. Due to this, we will consider chances of extraordinary appellative measures (which will have no impact on the duty to publish the correction, though),” Schvarcz’s statement reads, as quoted by Omédiách.com. 

 

Disclaimer: Penta financial group has a 45-percent share in Petit Press, the co-owner of The Slovak Spectator.

The processing of personal data is subject to our Privacy Policy and the Cookie Policy. Before submitting your e-mail address, please make sure to acquaint yourself with these documents.

Topic: Corruption & scandals


Top stories

Vallo: I will face up to the people no matter what

The new Bratislava mayor has four broad priorities to accomplish.

Matúš Vallo discusses the municipal elections at the SME daily.

Slovakia has many skilful people. Students should meet them

The new project by the Pontis Foundation tries to motivate young people through stories of successful business people.

The presentation of This is 21 project

Fico sticks with his old-style politics

Only the former PM knows whether the inspiration for his latest stunt was the success of the For A Decent Slovakia-supported candidates in the municipal elections.

UPDATED: Denník N: Danko is a plagiarist

The daily analysed the thesis identical to that of Parliament's Speaker Andrej Danko to find it was copied from textbooks. Danko does not plan to resign, he wants to wait for the stance of a special commission.

Speaker of Parliament Andrej Danko