Identity theft: A Slovak's name and face used to scrounge people's money

Articles in Slovak have appeared on a fake website, which resembles the British newspaper Daily Mirror.

Musician and writer Braňo Jobus.Musician and writer Braňo Jobus.(Source: Sme)

Slovak musician and writer Branislav Jobus, with a smile on his face, was bankrupted but managed to earn €2.3 million from home. In addition, he persuaded people that they can be like him on a Slovak TV programme, an online article reads on the made-up Major news website. It uses the graphics of the British tabloid Daily Mirror, as reported by the Sme daily.

It is fake text, the fake website of the British tabloid, but a real Slovak man who did not have any idea his identity had been recently misused.

"I learned about the fake articles with my photos on my holidays in Mauritius, to which I had been looking forward for a year," said Jobus, as quoted by Sme.

Facebook blocked ads after weeks

People congratulated him on making so much money. Some were surprised that he was convinced to participate in the stupidity.

"People were getting in touch to help," claimed Jobus, as quoted by Sme. "I had to explain to everyone that my photos had been stolen."

Although he had tried to get the texts blocked by contacting Facebook, it took the tech giant days and weeks to delete them. Jobus therefore invested in adverts to tell people he is not behind the "miraculous" online articles. He has already filed a criminal complainst against an uknown individual, Sme wrote.

Registered in the USA, posted in Slovak

Read also:Slovak children kidnapped? No! Read more 

Currently, there are only two fake articles about Jobus running online. As an IP address of the website suggests, it is run from the US, using the internet company Cloudfare to hide its identity.

However, the text is written in Slovak and the headline refers to the TV programme of the Slovak news channel TA3. In addition, a picture of TA3 presenter Peter Bielik as well as the name of Jozef Kuciak, who is the father of the murdered journalist Ján Kuciak, are used.

"In this case, it will be difficult to find out who paid for the launch of the website," claimed Gabriel Lachman from civic association Slovensko.Digital, as quoted by Sme. If it was paid for in bitcoins, the payment was anonymous, he added.

The processing of personal data is subject to our Privacy Policy and the Cookie Policy. Before submitting your e-mail address, please make sure to acquaint yourself with these documents.

Top stories

Gorilla sends Slovaks back to the streets

For a Decent Slovakia protests continued in five locations around Slovakia.

Košice protest on October 18

Nicholson: Only a naive person would believe anything has changed

A former Slovak Spectator and Sme journalist wrote a book about the Gorilla file.

Tom Nicholson

Protests will take place, Pellegrini says Fico can sleep well at night

Read the reactions to the published Gorilla recording.

Smer chair Robert Fico

Two nominees for Record of the Year released within a week

Arguably, only a handful of journalists are likely to hear all 39 hours of Gorilla, but the public will no doubt jump at some sequences.

Protests over the Gorilla scandal drew thousands into Slovakia’s squares.